0850 520 720 info@xperity.nl

Artificial Intelligence: De nieuwe revolutie in de zorg?

De gezondheidszorg in Nederland staat op een keerpunt. Terwijl de bevolking vergrijst en de vraag naar zorg stijgt, wordt de druk op de zorg steeds groter. Al jaren wordt er gezocht naar een antwoord op de vraag: hoe doen we meer met minder middelen? Het antwoord op deze vraag lijkt zich aan te dienen in de vorm van kunstmatige intelligentie (AI). Zo biedt AI tal van mogelijkheden om efficiënter te werken, betere voorspellingen te doen en de zorg persoonlijker en toegankelijker te maken. In deze blog behandelen we een aantal concrete voorbeelden waarmee AI een verschil kan maken.

Een efficiënte administratie

De inzet van AI biedt veel kansen als het gaat om efficiënter werken, voor zowel de administratie als de handen aan het bed. Generatieve AI kan namelijk teksten en afbeeldingen analyseren, samenvatten en op maat genereren. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het automatisch uitlezen van formulieren.

Er bestaan inmiddels steeds meer tools om AI functionaliteiten toe te voegen aan bestaande applicaties. Een voorbeeld hiervan is Copilot Studio waarmee men op een laagdrempelige manier AI functionaliteiten kan ontwikkelen. Zo kan er met één druk op de knop een chatbot worden gerealiseerd die de eerste uitvraag kan doen en op basis daarvan afspraken kan inplannen.

Daarnaast kan de administratieve last voor zorgmedewerkers worden verlicht door bijvoorbeeld clientgesprekken te loggen en automatisch (samengevat) aan het dossier toe te voegen.

Efficiënte zorg inkoop- en verkoop

Een belangrijke kracht van AI is het doen van voorspellingen op basis van bestaande informatie. Door een goede database van informatie op te bouwen kan de toekomstige zorgvraag nauwkeuriger in beeld worden gebracht, wat vervolgens leidt tot een efficiëntere zorg inkoop- en verkoop.
Ook kan er sneller en betere preventieve zorg worden verschaft en kan er met behulp van AI efficiënter worden omgegaan met wachtlijsten en locatiebeheer.

Persoonlijke gezondheidszorg

Tot slot is er een toenemende behoefte aan persoonlijke gezondheidzorg. Naast dat cliënten kritischer zijn en meer toelichting verwachten, is er groeiende behoefte aan geïndividualiseerde zorgplannen. Dit kan mede mogelijk worden gemaakt met behulp van AI. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat medische teksten snel kunnen worden vertaald en/of versimpeld en er real-time vertaling kan plaatsvinden.

Ook kunnen persoonlijke zorgplannen mede tot stand komen door complexe datasets te analyseren. Bijvoorbeeld op basis van genetische, klinische en levenstijlgegevens van een patient. Dit wordt steeds meer mogelijk dankzij de ontwikkelingen in precision medicine (gepersonaliseerde geneeskunde)

Conclusie

De toepassing van AI kan ongekend veel mogelijkheden bieden binnen de gezondheidzorg. Van simpele toepassingen tot nauwkeurige voorspellingen en diagnoses. Daarnaast ontwikkeld de technologie zich in een hoog tempo waardoor we hier nog veel van zullen horen. Een grote uitdaging voor het gemiddelde zorgbedrijf is dan ook om deze ontwikkeling bij te benen.

Heeft deze blog je kunnen inspireren? Vanuit Xperity zijn we dagelijks bezig met de ontwikkelingen rondom AI. We praten je hierover dan ook graag bij en denken graag mee over wat AI voor jouw organisatie kan betekenen!