De laatste jaren is er veel verandert als het gaat om de tevredenheid en de verwachting van klanten. In elke sector is dit zichtbaar, dus de zorgsector – waar we spreken over cliënten en patiënten – is daar geen uitzondering op. Customer Relationship Management (oftewel CRM in het kort) kan helpen om de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen. En zoals de naam al doet vermoeden, biedt een CRM-systeem veel oplossingen. Maar, wat hebben zorgorganisaties dan precies nodig als het gaat om CRM? Welke voordelen biedt een CRM-systeem voor de zorg en wat is nu precies de kracht ervan? We leggen het je graag uit!

In een eerder artikel hebben we het al eens gehad over wat een CRM-systeem is en wat de voordelen zijn. De belangrijkste voordelen dat een CRM-systeem biedt is dat je cliënt of patiënt centraal kunt stellen, gemakkelijker samen kunt werken met de ketenpartners en dat relevante informatie over beiden partijen gebundeld staat in één systeem. Daarnaast is een CRM-systeem vaak online CRM-software, zoals bijvoorbeeld Microsoft CRM online, waardoor de informatie altijd up-to-date en voor iedereen toegankelijk is binnen de organisatie. Toch gaat een CRM-systeem vaak verder dan simpelweg relatiebeheer.

De aanvulling van een CRM-systeem op een ECD of EPD systeem

Het zorgtraject van een cliënt of patiënt wordt bijgehouden in het ECD of EPD systeem, terwijl de communicatie met hen en andere ketenpartners via een CRM systeem verloopt. Een CRM-systeem geeft organisaties in- en overzicht in hun klanten – in dit geval dus cliënt of patiënt – en helpt hen bouwen aan een goede klantrelatie, terwijl een ECD of EPD-systeem ingaat op de medische behoefte van de cliënt/patiënt. Met een CRM-systeem kunnen zorgorganisaties de cliënt centraal gaan stellen.

Focus op communicatie is de key om te overleven

Een ECD of EPD-systeem is niet het juiste systeem om een goede focus te kunnen leggen op de communicatie. Het systeem biedt hier simpelweg te weinig mogelijkheden voor. Een CRM-systeem is hier wel voor gemaakt.

Binnen een CRM-systeem kunnen alle contactmomenten worden bijgehouden, wat inzicht geeft in de cliënt/patiëntbehoefte maar ook over hun zoekgedrag. Door een goed intakeproces te creëren kan bijvoorbeeld achterhaald worden via welke doorverwijzer de cliënt/patiënt is binnen gekomen. Afspraken, telefoongesprekken en andere documentatie kunnen worden bijgehouden in het CRM-systeem. De focus op communicatie wordt ineens vergroot en de effort die erin gestoken wordt daalt. Het is een onmisbare schakel om een 360-graden beeld te krijgen van afnemers, maar ook van ketenpartners.

Managen van zorgprojecten en/of zorgtrajecten vereenvoudigd

Zorgorganisaties kennen verschillende belangrijke zakelijke relaties waaronder zorgverwijzers, ketenpartners en gemeente. Het is belangrijk dat met deze relaties een goede band op te bouwen én te zorgen dat er snelle opvolgingen plaats vinden. Een CRM-systeem helpt hierbij, doordat de opvolging van desbetreffende actiepunten snel inzichtelijk worden. Ook worden e-mails (indien gewenst) opgeslagen, afspraken gepland, verkoopkansen gespot en uiteraard wordt alles geregistreerd zodat iedereen ten alle tijden up-to-date is.

Samengevat liggen hier de krachten een CRM systeem

Een online CRM-systeem, zoals het online CRM-systeem op de software van Microsoft, kan zorgorganisaties ondersteunen bij de verzameling van relevante informatie over het gehele zorgproces. Ook worden sommige processen eenvoudiger én is iedereen ten alle tijden op de hoogte van de laatste stand van zaken. Verder ligt de kracht van een CRM-systeem in het volgende:

  • Effectiever contacten onderhouden met ketenpartners en cliënten/patiënten;
  • Bijhouden van de contactmomenten;
  • 360-graden beeld van de cliënt/patiënt;
  • Waardevolle data om gedegen beslissingen te nemen;
  • Kansen op het gebied van sales effectiever opvolgen.

XCare 365: de totaaloplossing voor de zorg

Speciaal voor de zorgsector hebben wij een totaaloplossing gemaakt binnen de Microsoft software. Binnen XCare 365 hebben wij verschillende modules gebouwd, waaronder een module voor ketenpartnermanagement, zorgaanbestedingmanagement, werving en selectie, cliënt intake, cliënt contact center en tevredenheidsonderzoeken.

Vorige bericht Volgende bericht

Deel dit nieuwsbericht