0850 520 720 info@xperity.nl

Microsoft wave2 update Dynamics 365 Marketing: wat is er nieuw en verbeterd?

Dynamics 365 Marketing is één van de nieuwere modules die Dynamics 365 kent. Met de nieuwste update van Microsoft zijn er flink wat wenselijke verbeteringen doorgevoerd waardoor je met meer gemak kunt werken in Dynamics 365 Marketing.

Natuurlijk taalgebruik inzetten voor het maken van segmenten

Bij het aanmaken van segmenten zijn we nu gewend om het via verschillende drop-down menu’s filters te selecteren totdat we ons gewenste segment volledig gepersonaliseerd hebben. Met de nieuwe update is het mogelijk om met natuurlijk taalgebruik – het invoeren van volledige zinnen – een segment aan te maken. Je typt bijvoorbeeld in: Mensen die jarig zijn in deze maand en werken in een financieel gerelateerde industrie. Dynamics 365 Marketing gaat vervolgels zelf deze zin ombouwen en het segment aanmaken. Het werkt niet alleen simpeler en sneller, maar de verwachting is ook dat je beter tot specifieke segmenten kan komen. Verder betekent dit ook dat:

  • Een segment die gemaakt is door een andere gebruiker, of geïmporteerd is vanuit een externe tool, vertaald kan worden naar natuurlijk taalgebruik. Vervolgens kan er gekeken worden of het segment voldoet aan een gevraagde campagne doelgroep;
  • Wanneer een segment template gebruikt wordt bij het aanmaken van een segment, kan het template worden gevuld met natuurlijk taalgebruik zonder hiervoor dus weer terug te vallen op de ‘oude’ manier van segmenten aanmaken.

Direct aanpassen van e-mails en formulieren

Bij het aanmaken of bewerken van een e-mail of formulier navigeren we veelal over en weer tussen verschillende vensters. Met de komst van Wave 2 is dit nu verleden tijd en kunnen gebruikers sneller e-mails, events en andere formulieren aanpassen dankzij pop-up schermen.

Wanneer je in een Customer Journey / klantreis een nieuw element wilt toevoegen, zoals bijvoorbeeld een e-mail, kun je via een pop-up scherm zoals hieronder direct de content aanmaken. Gebruikers krijgen hierbij dezelfde opties als wanneer het aangemaakt wordt via de hoofdnavigatie. Aanmaken of aanpassen van evenement-gerelateerde marketingformulieren is hier geen uitzondering op en kan ook benadert worden vanuit een customer journey om via het pop-upscherm aangepast of aangemaakt te worden.

Gebruik Customer Insights segmenten in Dynamics Marketing

Gebruikers die Customer Insights combineren met Dynamics 365 Marketing kunnen met de komst van Wave 2 gebruik maken van de segmenten die zijn aangemaakt in Customer Insights. Dynamics 365 Marketing kan de segmenten en de segment logica uit Customer Insights inzien en inzetten binnen de customer journeys / klantreizen van Dynamics 365 Marketing. Wanneer er dynamische segmenten ingezet worden vanuit Customer Insights blijven deze geüpdate worden, zolang Customer Insights en Dynamics 365 Marketing verbonden blijven. Ook kunnen de dynamische segmenten als statisch segment ingezet worden binnen Dynamics 365 Marketing. En om alles net even gemakkelijker te maken is het mogelijk om de Customer Insights segmenten direct te gebruiken in de customer journeys / klantreizen, zoals we gewend zijn van de reguliere Marketing segmenten.

Vereisten voor deze feature:

  1. Vanzelfsprekend hebben gebruikers toegang nodig tot Customer Insight (losse module van Dynamics 365);
  2. Deze feature wordt pas in december 2020 uitgerold.

Meer standaard e-mail aanpas mogelijkheden

Microsoft heeft een aantal (gewilde) verbeteringen doorgevoerd waardoor e-mails meer aanpassingsmogelijkheden krijgen. De belangrijkste verbetering is – wat ons betreft – de e-mail ondersteuning voor Outlook Mobile & Windows om e-mails meer responsive te maken. De e-mails schalen beter mee met het device waarop de e-mail bekeken wordt. Daarnaast zijn er mogelijkheden om e-mails sneller te maken door het sneller laden van pagina’s en diverse elementen in de e-mails. Allerlaatst is de call-to-action knop verbeterd en is er ondersteuning voor een achtergrondafbeelding in Outlook.

Verbeterde social media posting en monitoring

Het plaatsen van social post op onder andere LinkedIn, Twitter en Facebook was al langer mogelijk binnen Dynamics 365 Marketing. De functionaliteit heeft echter een uitbreiding gekregen waardoor het overzichtelijker, eenvoudiger en prettiger wordt om social post te plannen. Maar ook de analytics, ofwel de resultaten, van de geplaatste social post is nu overzichtelijk gemaakt. Er zijn ook meer sociale media kanalen toegevoegd naast de bestaande koppeling.

De weergave voor het opmaken en inplannen van een social post, waar gebruikers ook direct tips krijgen om de ideale post op te stellen, heeft een visuele en praktische update gehad. Gebruikers zien tijdens het opstellen van de social post hoe deze eruit komt te zien en middels de kalender weergave kunnen zij eenvoudig de social post inplannen. Tijdens het inplannen zien gebruikers ook welke andere posts er ingepland staan. De ingeplande post zijn ook direct te herleiden naar de kanalen waarop zij geplaatst zijn door de social-icons die voor elke post staan.

Redesign van Customer Journey / Klantreis Canvas

De canvas voor het maken en aanpassen van een customer journey / canvas heeft een redesign gekregen bij de update. Met het redesign is het canvas overzichtelijker geworden en zijn er een aantal extra functionaliteiten toegevoegd:

  • De toolbox tab is verwijderd en gebruikers kunnen elementen direct op het canvas plaatsen, waardoor het intuïtiever voelt om de customer journey te maken of aan te passen;
  • Gebruikers kunnen kiezen voor een horizontale of verticale weergave van de customer journey;
  • Verbetert inzicht in wanneer de customer journey gestart is;
  • Verbeterde prestaties en betrouwbaarheid wanneer complexere customer journeys gemaakt worden;
  • De “wacht” en “wacht tot” tegels zijn simpeler gemaakt;
  • Er is nu de mogelijkheid om negatieve paden aan te maken om gerichter te targetten. Negatieve paden wilt zeggen dat contactpersonen niet meegenomen worden in de journey of wanneer zij niet voldoen aan een bepaalde conditie. Bijvoorbeeld als mensen een e-mail niet geopend hebben, dan spreken we van een negatief pad.

Formulier invoer mogelijk zonder te verbinden aan contactpersonen/leads

Voorheen was het noodzakelijk om formulieren, zoals bijvoorbeeld een formulier die vanuit Dynamics 365 Marketing op de website staat, te koppelen aan een Contactpersoon of Lead. Met de nieuwste update hoeven formulieren niet meer gekoppeld te worden aan een Contactpersoon of Lead en kan de informatie ook opgeslagen worden onder andere entiteiten waaronder ook custom entiteiten. De antwoorden op de formulieren kunnen nu gelogd worden zonder dat die koppeling verplicht is.