0850 520 720 info@xperity.nl

Starten met Marketing Automation: wat is het én wat kan het?

Zoals de naam doet vermoeden kan je met een Marketing Automation-tool verschillende marketingprocessen automatiseren. Met als uiteindelijke doel: automatisch leads genereren en deze nurturen tot een verkoopkans of een directe verkoop. Met Marketing Automation zorg je er ook voor dat jouw leads van een hogere kwaliteit zijn.

Waarom én wanneer starten met Marketing Automation?

Zodra je merkt dat de basis van jouw marketing solide is raden wij aan te gaan starten met Marketing Automation. Het is dan wel belangrijk dat je een goed beeld hebt van zowel de buyer journey (dat zich voornamelijk richt op de periode van lead tot klant) en de customer journey (dat zich voornamelijk richt op de periode na de aankoop en klantloyaliteit). Maar ook dat je voor deze journeys voldoende content hebt. Als deze twee elementen een goede basis hebben zul je ook merken dat je leads binnenkrijgt vanuit je marketingacties, ook al is dit nu nog handmatig.

 

Wat is marketing automation en wat kan het?

De redenen dat je wilt starten met Marketing Automation zijn eigenlijk vrij simpel:

  1. Het handmatig uitvoeren van de marketingactiviteiten kost veel tijd;
  2. Je hebt een goede basis en wilt doorontwikkelen met andere marketingactie en/of ziet kansen voor andere marketingacties;
  3. Je wilt efficiënter leads verzamelen en gerichter nurturen tot een verkoopkans of een directe verkoop;
  4. Je ontvangt dusdanig veel leads en aanvragen dat dit handmatig niet meer bij te houden is.

Denk je bij één of meerdere van de bovenstaande redenen: dit is bij ons ook zo? Bekijk dan zeker eens de mogelijkheden van Marketing Automation software.

De resultaten van Marketing Automation

Zoals kort hierboven is aangegeven zijn de meest belangrijke en voor de hand liggende resultaten dat de marketingafdeling in minder tijd, meer leads weet te bereiken. Het kwaliteit van de leads wordt ook verhoogd, doordat leads vaak beter opgevolgd worden doordat dit proces geautomatiseerd is. De buyer journey en de customer journey die de marketingafdeling opstelt is leidend voor het de marketingacties die geautomatiseerd worden met Marketing Automation. Zodra dit eenmaal staat heeft de marketingafdeling er geen omkijken meer naar. Via eenvoudige rapportages kunnen de resultaten gemeten worden. Bijsturen is altijd mogelijk, waardoor je door testen én uitvoering tot de perfecte buyer journey en customer journey kunt komen.

Je kunt gebruik maken van lead scoring. Aan de hand van triggers houdt het systeem bij hoe ‘heet’ of ‘salesready’ een lead is. Wanneer een lead bijvoorbeeld via de nieuwsbrief naar je website gekomen is en daar een whitepaper download kunnen wij er vanuit gaan dat de lead interesse heeft in jouw dienst of product. Het systeem volgt de triggers op persoonlijk niveau en geeft automatisch een seintje richting sales zodra jouw lead een bepaalde hoogte heeft behaald. Vervolgens wordt de lead van marketing naar sales overgedragen.

Dynamics 365 for Marketing: Marketing Automation en meer…

Microsoft beschikt over Dynamics 365 for Marketing, een all-in-one tool voor marketeers. In Dynamics 365 For Marketing vind je onder andere modules voor Marketing Automation, e-mailmarketing, lead scoring aan de hand van de Marketing Automation triggers, marketing websitepagina’s, LinkedIn Lead Gen Forms, social post scheduler/planner, rapportagetools en een tool voor de organisatie en coördinatie van evenementen.

Meer weten over Marketing Automation?

Wil je miscchien meer weten of een demo aanvragen over het gebruik van Microsoft Dynamics 365 Marketing?
Bekijk dan de Dynamics 365 Marketing webpagina!