Waarom Xperity Customer Succes Managers heeft
Een customer Succes manager, ook wel CSM genoemd, is een functieomschrijving die je steeds meer voorbij ziet komen. Tien jaar geleden had nog niemand van deze term gehoord. Inmiddels behoort de CSM rol tot een van de meest gevraagde functies van dit moment. Ook bij Xperity hebben wij CSM’s voor onze klanten.
Wellicht denk je nu “daar heb je weer zo’n nieuwe vlotte Engelstalige term’’. Maar wat houdt dit nu echt in? En waarom kiest Xperity ervoor om te werken met CSM’s? In dit artikel gaan we dieper in op wat een CSM voor klanten kan betekenen en laten we onze eigen CSM’s Rutger en Jorick ook aan het woord.
Wat is en wat doet een CSM?
Allereerst de hamvraag: Wat is een Customer succes manager? CSM is een mix tussen een servicemanager, relatiebeheerder, verandermanager en accountmanager. Als CSM heb je veel klantcontact en beheer je het contact met bestaande klanten.
De CSM neemt de leiding over van de consultant nadat de implementatie is uitgevoerd bij de klant. Dit is het moment waarop de applicatie/software in gebruik wordt genomen. Vanaf het moment dat klanten actief hun oplossing gaan gebruiken vallen zij dus onder de verantwoordelijkheid van de CSM.
Vanaf dan starten de werkzaamheden van een CSM echt want bij een nieuwe klant komt heel wat kijken. Het doel van de CSM is om er voor te zorgen dat de klanten enthousiast worden over het in gebruik nemen van de applicatie (software) en dat deze klanten vooral tevreden blijven met de applicatie. Als medewerkers immers te vaak tegen problemen aan lopen worden ze logischerwijs minder enthousiast over het gebruik van de applicatie.
“Als CSM handel je voornamelijk proactief. Je wilt problemen bij de klant echt voor zijn. Dit kan je alleen maar doen wanneer je een lange termijn relatie hebt opgebouwd met de klant”. – Rutger
“Als CSM moet je continu bezig zijn met het peilen van de tevredenheid en hoe het in gebruik nemen verloopt van de geleverde diensten. Ook wanneer er in eerste instantie niks lijkt te spelen is het essentieel om aangehaakt te blijven. Dit om er voor te zorgen dat je snel kan handelen bij interne of externe veranderingen”. – Jorick
Een CSM richt zich echt op het aangaan van een lange termijn relatie met de klant. Dit gebeurt door proactief mee te denken met de klant. Daarom is het van belang om de business van de klant goed te kennen en goed op de hoogte te zijn van strategische keuzes en uitdagingen die er spelen. Want ook hierbij kan de applicatie een essentiële rol spelen.
Waarom werkt Xperity met Customer succes managers?
Bij Xperity willen we samen met de klant succes behalen. Wij willen dat de klant echt waarde haalt uit de applicatie, en we willen samen inspireren en groeien. Daarom werkt Xperity al lange tijd met een CSM team dat met onze klanten in contact staat. Dit doen we niet zonder reden, want volgens onze directeur Ahmed kan je als IT organisatie niet zonder:
“De klant moet ten alle tijden waarde blijven halen uit de applicatie na implementatie. Je hebt daarom iemand nodig die continu is aangehaakt en je organisatie kent. Maar daarnaast ook weet wat de scope van de implementatie was en of de doelen zijn behaald. Customer relation management (CRM) is een continu proces waarbij het essentieel is om betrokken te blijven”. – Ahmed El Ghani
Om klanten goed te helpen komt er tegenwoordig veel meer bij kijken dan enkel een product te verkopen en te implementeren. Klanten hebben een partner nodig die ze begrijpt, begeleidt en adviseert. Door deze veranderende behoefte is de rol van een CSM essentieel geworden binnen organisaties. Want met een CSM beschik je over een professional die inzicht heeft in de business van je klant en duidelijk weet welke behoeften daarbij horen. Hierdoor is de CSM al snel een flinke meerwaarde voor je organisatie. En dat is waarom wij als Xperity onze klanten helpen met ons CSM-team.
Meer weten over wat ons CSM-team voor jouw als klant kan betekenen? Neem dan gerust contact op, onze Customer Succes Managers gaan graag in gesprek!