Xperity bezocht user group Summit 2019 in Amsterdam.
De user group Summit 2019 is een evenement gericht op de eindgebruikers van het Microsoft Dynamics 365 platform. Tijdens dit evenement kunnen de eindgebruikers hun kennis bijspijkeren, worden ze op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes én kunnen ze netwerken. Ook wij van Xperity waren hierbij aanwezig!
Het evenement is over komen waaien vanuit Amerika. Al sinds jaar en dag is de Microsoft Dynamics gebruikersgroep (usergroup) community in de USA erg groot en sterk. In Nederland is er ook al lang een kleinere usergroup en sinds 3 jaar is er een nieuwe usergroup voor Dynamics in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (verkort EMEA) opgericht, genaamd Summit EMEA. Dit jaar bleek alweer dat deze hard aan het groeien is, gezien het aantal deelnemers en de commitment van de Microsoft medewerkers om te spreken op dit evenement.
Wat is de user group Summit 2019?
De user group Summit is een evenement dat gericht is op de usergroup van Microsoft Dynamics 365. Een usergroup – oftewel gebruikersgroep – evenement is een evenement waar hoofdgebruikers en beheerders van een applicatie samen komen om kennis met elkaar te delen. Xperity was met 2 collega`s aanwezig op de user group Summit in de RAI in Amsterdam.
Woensdag 27 maart was een gezamenlijke keynote. De keynote werd o.a. gegeven door Senior Director Kees Hertogh, Kees werkt vanuit het Microsoft hoofdkantoor in Redmond (USA). Deze keynote had zowel een afsluitende rol voor het eXtreme 365 event als een aftrap voor deze Summit van 2019. De focus werd ons direct duidelijk gemaakt: data krijgt een hoofdrol tijdens de Summit.
Data: de hoofdrolspeler tijdens de Summit
Data wordt het nieuwe goud voor bedrijven, aangezien data inzichten biedt waardoor bedrijven gerichtere beslissingen kunnen maken en tegelijkertijd de efficiency kunnen verhogen. Microsoft wilt dat Dynamics 365 hier een grote rol in gaat spelen. Het wordt voor bedrijven eenvoudiger gemaakt om data te registreren, te verzamelen en te gebruiken/in te zetten. Uiteraard op een manier die gepaard gaat binnen de GDPR-richtlijnen.
Zo kun je van Microsoft verwachten dat het opzetten van klantportalen eenvoudiger wordt. Maar ook het toe (laten) voegen van data wordt gemakkelijker en intuïtiever. De data kan automatisch, via koppelingen en API’s bijvoorbeeld, toegevoegd worden aan de Dynamics omgeving.
Een ander voorbeeld is de combinatie van Microsoft Azure cognitive services met Dynamics. Een telefoongesprek kan automatisch, door het systeem, uitgetypt worden waarna Microsoft Azure cognitive services advies kan geven over een eventuele vervolgactie. Over het telefoongesprek wordt namelijk een sentimentanalyse uitgevoerd, waardoor het systeem slimme aanbevelingen kan maken.
Kortom: Microsoft richt zich enorm op het veilig verzamelen van data om dit vervolgens – via verschillende kanalen – middels AI in te kunnen zetten. Hiermee zullen bedrijven niet alleen gerichter maar ook effectiever én efficiënter werken.
Artificial Intelligence als derde fase in de digitale revolutie
Naast data was AI (artificial intelligence) de focus van Microsoft gedurende dit congres. De Dynamics applicaties veranderen langzaam van registratiesystemen naar applicaties die echt mensen en bedrijven helpen meer werk te kunnen verrichten, door minder handmatige acties. Microsoft noemt AI zelfs de derde fase in de digitale revolutie. Daar waar het in de eerste fase draaide om computers, het in de tweede fase om de smartphones ging, zal AI de derde fase worden volgens Microsoft.
Microsoft rolt langzamerhand ook steeds meer functionaliteiten uit waar de focus ligt op AI. Denk maar aan Dynamics AI for Sales en de speciale Customer Insights applicaties die ingezet kunnen worden bij zowel Dynamics for Sales, Dynamics for Markering als voor Dynamics for Service.
Wij hebben gedurende deze Summit geleerd waar Microsoft de focus op legt betreffende productontwikkeling en we gaan daar zeker de komende tijd op inspelen.